نحوه ی اخذ کارت بازرگانی !

تجارت بین‌المللی در حوزه صادرات و یا واردات کالا و خدمات نیازمند مجوزی به نام کارت بازرگانی است که دارنده آن اعم از شخص حقیقی و حقوقی طبق ماده 2 قانون صادرات و واردات می‌تواند به تجارت خارجی بپردازد. اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی این کارت می‌توانند جهت دریافت کارت به شعب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تهران یا مراکز سایر استان‌ها مراجعه نمایند. اخد کارت بازرگانی دارای شرایطی است که در ادامه به جزییات آن برای اشاخص حقیقی و حقوقی خواهیم پرداخت.

به منظور اخذ کارت بازرگانی، لازم است بازرگان ابتدا مراجعه به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس https://cscs.chambertrust.ir/ نسبت به ثبت درخواست کارت عضویت اقدام و مدارک و اسناد زیر را برای مراحل بعدی و تحویل به اتاق بازرگانی مورد نظر خود تهیه نماید.

اخذ کارت بازرگانی ثبتی شو

الف- اشخاص حقیقی

  1. داشتن حداقل بیست سال شمسی
  2. تصویر شناسنامه و کارت ملی
  3. دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم (تبصره: دارندگان کارت عضویت در هنگام تمدید، از مفاد بند ۳ مستثنی می‌باشند.)

  4. دارا بودن پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته این فعالیت‌ها و سایر فعالیت‌هایی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رشته‌های اشتغال معرفی شده اند. همچنین، ارائه معرفی نامه از پارک‌های علم و فن آوری و مراکز رشد و یا گواهی ثبت در دفتر تجاری از حوزه مربوط، ملاک عمل خواهد بود.
  5. امضاء تعهدنامه
  6. پرداخت حق ورودی و حق عضویت سالانه

ب- اشخاص حقوقی

  1. تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل

  2. مدیرعامل شخص حقوقی، باید حائز شرایط مندرج در بندهای ۱، ۳ و ۴ ذیل بند الف باشد و تعهدنامه را به نمایندگی از سوی شخص حقوقی امضا نماید.

  3. تصویر اساسنامه و آگهي رسمي تأسیس و آگهي رسمي آخرین تغییرات اساسنامه و مديران و ارائه آگهی تغییرات بعدی آن به اتاق ذیربط

  4. پرداخت حق ورودی و حق عضویت سالانه

    تبصره ۱: کارت عضویت اشخاص حقوقی، به نام شخص حقوقی صادر می‌شود و نام مدیرعامل به عنوان نماینده آن بر روی کارت عضویت درج و عکس وی الصاق خواهد شد.

    تبصره ۲: مدارک لازم جهت عضویت اتباع خارجی:

    الفاتباع حقیقی خارجی: گذرنامه و تصویر پروانه اقامت

    باتباع حقوقی خارجی: گذرنامه و مجوز ثبت شعبه، نمایندگی یا شرکت

    تبصره ۳: در مورد کلیه اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی، حق ورودی صرفاً در اولین سال عضویت دریافت می‌شود و دارنده کارت عضویت در سال‌های بعد، جهت تمدید کارت، فقط حق عضویت را پرداخت خواهد نمود. میزان حق ورودی و حق عضویت، هر سال با پیشنهاد هیأت رئيسه اتاق ایران به تصویب هیأت نمایندگان اتاق ایران می‌رسد و جهت اجرا، ابلاغ خواهد شد.

    تبصره ۴: شاغلین تمام وقت، مستخدمین وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی و نیروهای مسلح و قوای سه گانه نمی‌توانند به عضویت اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی درآیند. چنانچه پس از صدور کارت عضویت، رابطه استخدامی‌مذکور کشف یا ایجاد شود، کارت عضویت صادر شده، لغو می‌گردد.

    تبصره ۵: نمایندگان منصوب دولت در هیأت نمایندگان اتاق‌های تهران و ایران، از موضوع تبصره ۴، مستثنی خواهند بود.

مزایای کارت بازرگانی

  • واردات و صادرات در مناطق آزاد تجاری

چنانچه در مناطق آزاد تجاری سرمایه گذاری کرده اید یا دارای فعالیت اقتصادی هستید، بد نیست بدانید که صادرات و واردات معاف از مالیات است که برای برخورداری از این معافیت، علاوه بر داشتن مجوزهای لازم جهت فعالیت اقتصادی، داشتن کارت بازرگانی نیز الزامی‌است.

  • اخذ گواهی مبدأ

 گواهی مبدا یکی از اسناد صادراتی که اتاق بازرگانی هر کشور برای گواهی محل ساخت کالای صادراتی، صادر می‌کند که بازرگان با داشتن کارت بازرگانی می‌تواند با مراجعه به درگاه اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند، درخواست خود را جهت صدور گواهی مبدا کالای خود ثبت نماید.

  • عضویت در اتاق بازرگانی

عضویت در اتاق‌ بازرگانی و استفاده از مزایای آن نیازمند داشتن کارت بازرگانی است که استفاده از مشاوره حقوقی و داروی دعاوی ایجاد شده در قراردادهای بین‌المللی از مهمترین مزایای عضویت در اتاق بازرگانی است.

  • ثبت برند لاتین

در صورتی که قصد جهانی سازی و فعالیت‌های ترویجی در کشور مقصد کالای خود دارید، می‌توانید با داشتن کارت بازرگانی نسبت به ثبت برند لاتین برای محصول خود اقدام نمایید.

  • کسب اعتبار و اعتماد سازی

اتاق‌ بازرگانی یکی از مراجعی است که تجار خارجی برای تایید صحت و اعتبار طرف مقابل به آن مراجعه می‌کنند. هر چند داشتن کارت بازرگانی و عضویت در اتاق‌های بازرگانی صرفا دلیلی برای اعتمادی سازی نیست، اما می‌تواند تا حدی برای بازرگان اعتبار کسب نماید.

  • گسترش ارتباطات تجاری در سطح بین‌المللی

اتاق‌های بازرگانی سالانه رویداد‌هایی با شرکت هیئت‌های تجاری از صنایع و صنوف مختلف به منظور ایجاد ارتباط و تعامل میان تجار کشورهای مختلف برگزار می‌کنند که این رویدادها می‌تواند در گسترش ارتباطات و شبکه سازی تجاری بازرگان نقش موثری ایفا کند.

  • سهولت در اخذ ویزا به منظور شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی

 از آنجایی که فرآیند اخذ ویزا، فرآیندی زمان‌بر بوده، داشتن کارت بازرگانی می‌تواند این فرآیند را برای بازرگان تسهیل و تسریع نماید.

  • ایجاد توانمندی قانونی برای تجارت خارجی

طبق ماده 2 قانون صادرات و واردات، افراد فاقد مجوز تجارت، نمی‌تواندد اقدام به فعالیت تجاری نمایند. بنابراین همانطور که در بالا ذکر شد، با توجه به اینکه کارت بازرگانی مجوز تجاری محسوب می‌شود، برای بازرگان توانمدی قانونی ایجاد می‌کند.

از دیگر مزایای داشتن کارت بازرگانی می‌توان به سهولت ترخیص کالا از گمرک، تسهیل ثبت سفارش و دسترسی به بانک اطلاعاتی تجار خارجی اشاره نمود.

در آخر لازم است که بدانید هر شخص حقیقی یا حقوقی تنها مجاز به دریافت یک کارت می‌باشد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار نماید و مزایای آن متعلق به شخصی است که کارت را اخذ نموده است. بازرگانان می‌بایست توجه نمایند که کارت بازرگانی الزاما مجوز اقدام به فعالیت تجاری و صادرات و واردات نمی‌باشد و علاوه بر آن ضروری است که از اطلاعات و مهارت کافی در زمینه‌های قانون و مقررات تجارت خارجی، حمل و نقل، مذاکره و سایر مسائل مربوط به این حوزه برخوردار باشند تا بتواند در تجارت بین‌المللی خود سودآور و موفق شوند.

همین حالا شرکت خود را ثبت نمایید !

با تکمیل فرم ذیل کارشناسان ثبتی ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند. در صورت نیاز به ارسال مدارک میتوانید از بخش پائین مدارک خود را ارسال نمایید.

    اسکرول به بالا