چرا ثبت شرکت را باید به صورت قانونی انجام دهیم؟

مشکلات قانونی عدم ثبت شرکت مساله مهمی است که افراد گاهاً با آن روبرو می­شوند. اگر حرفه ایی را آغاز کرده اید چه تولید کننده یا ارائه کننده خدمات باشید؛ اولین کاری که باید انجام دهید، شرکت خود را به ثبت برسانید. در دنیای رقابتی امروز برند و داشتن نام آشنا تاثیر بسیاری بر موفقیت کسب و کار شما خواهد گذاشت. علاوه بر این موضوع، طبق ماده 195 قانون تجارت هر فرد حقیقی و حقوقی موظف به ثبت شرکت خود در سازمان ثبت اسناد کشور است. اما اگر شخصی از ثبت شرکت خود امتناع کند، چه مشکلاتی پیش روی اوست؟ آیا از لحاظ قانونی با مجازات کیفری یا جزایی روبرو خواهد شد؟ آیا شرکت ثبت نشده می تواند به کارش ادامه دهد یا خیر؟

آگاهی از قوانین ثبتی شو

قوانین ثبت شرکت

در هر حوزه مدنی یا حقوقی قوانینی برای کنترل و نظارت بهتر دستگاه­های دولتی وضع می­شود. از اینرو برای بررسی و نظارت جامع بر عملکرد شرکت­ها و سازمان­ها قوانینی تعیین شده است که به این شرکت­ها اجازه فعالیت در چارچوب قانون را می­دهد. طبق ماده 195 از قوانین تجارت در باب سوم شرکت­های تجاری، ثبت شرکت­ها الزامی است و شرکت ثبت شده باید تابع تمامی قوانین تجارت در باب شرکت­ها باشد. این قانون شامل تمامی شرکت­های ایرانی و شرکت­های خارجی که در ایران نمایندگی دارند، می­شود. همچنین طبق ماده 199 قانون تجارت، اگر شرکتی دارای شعبه­های مختلف باشد، باید برای هر شعبه به صورت مجزا ثبت شرکت را انجام دهد و (طبق ماده 197 قانون تجارت) خلاصه شرکتنامه و منضمات آن را ارائه کند.

طبق آیین نامه مصوبه 2 خرداد 1310 و اردیبهشت 1311 در اجرای قانون وزارت دادگستری مسئول ثبت و نظارت شرکت­ها است.

مشکلات قانونی عدم ثبت شرکت

در صورتی که شرکت به صورت قانونی ثبت شود، طبق ماده 583 قانون تجارت، شرکت به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته می­شود که دارای مزایا و قابلیت­های یک شخص حقوقی است و از امتیازهایی همچون وام، شرکت در مزایده­ها و مناقصه ­ها می­تواند برخوردار شود. اما در صورتی که شرکت در وزارت دادگستری به ثبت نرسیده باشد، اعتبار کمتری خواهد داشت و این به ضرر شرکت خواهد بود. افزایش اعتبار یک شرکت و برند، احساس امنیت را به مردم منتقل می­کند و آن­ها با اطمینان بیشتری از خدمات و محصولات شرکت استفاده می­کنند و شرکت­های غیر رسمی از این مزیت بی­بهره اند.

همچنین از اعطای وام، صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت، شرکت در مناقصات رسمی تجاری و غیرتجاری محروم خواهند شد.

یکی از مشکلات شرکت­های ثبت نشده، تضامنی بودن آن است، به این معنا که صاحبان شرکت مسئول خسارت­های وارده به دیگران هستند و اگر شکایت از شرکت ثبت نشده بشود، باید تمامی هزینه­های خسارات را پرداخت کنند. طبق ماده 198 قانون تجارت این شرکت محکوم به بطلان است ولی این موضوع باعث نمی­شود که معاملاتی که با افراد دیگر می­بندند، باطل شود. بلکه افراد هیئت مدیره همچنان مسئول تمامی خسارات و اقدامات شرکت در قبال شخص ثالث هستند و این مشکل باعث عدم اطمینان افرادی که می­خواهند به عنوان شریک تجاری در شرکت سرمایه گذاری کنند، خواهد شد و از اینرو شرکت­ها ضرر خواهند کرد.

نگران تعداد سیلاب های نام شرکت خود نباشید ما بهترین پیشنهاد را به شما ارائه می دهیم.

مجازات شرکت بدون ثبت

عدم ثبت شرکت، مجازات کیفری ندارد. اما در مواردی ممکن است مجبور به پرداخت جریمه­های نقدی شوند. به طور مثال، طبق ماده 5 قانون تجارت، اگر یک شرکت خارجی بخواهد در داخل فعالیت کند، باید شرکت یا نمایندگی خود را به ثبت برساند در غیر این صورت با جریمه نقدی و یا حتی تعطیلی شعبه مواجه خواهد شد. پس از اعلام و درخواست برای ثبت شرکت، هر شرکت موظف است که ظرف یک ماه برای تکمیل و ارائه مدارک خود اقدام کند و تنها در صورتی که این زمان کافی نباشد می تواند از محکمه درخواست زمان دو ماهه یا شش ماهه کند.

آگاهی از قوانین ثبتی شو

وکالت ثبت شرکت

هزینه ثبت هر شرکت بسته به نوع شرکت و کارکرد آن متفاوت است. شما می­توانید برای ثبت شرکت خود به افراد خبره وکالت ثبت شرکت خود را واگذار کنید تا آن­ها کارهای قانونی و پروسه اداری را برای شما طی کنند. در ازای آن مبلغی را به عنوان حق وکاله یا کارمزد دریافت می­کنند که نسبت به وقت و هزینه های جانبی بسیار به صرفه است.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود با هزینه ثبت موسسه یا تعاونی متفاوت است. این تفاوت به خاطر تفاوت در روند اداری ثبت هر شرکت است. حتی پس از ثبت شرکت برای ثبت علائم تجاری می­توان وکیل استخدام کرد و کارهای ثبت علائم تجاری را به وکیل واگذار کرد.

تعرفه هر شرکت با شرکت دیگری برای انجام کارهای ثبت می­تواند متفاوت باشد. با کسب اطلاعات کافی می­توان شرکتی را انتخاب کنید. این شرکت­ها به دلیل آشنایی با روند حقوقی ثبت شرکت می توانند کارها را به صورت قانونی و در اسرع وقت کارهای اداری ثبت را برای شما انجام دهد و از پرداخت هزینه­های اضافی بکاهید.

اهمیت و مزایای ثبت شرکت

یکی از فواید ثبت شرکت در برندسازی و اعتبار شرکت است. زمانی که یک شرکت به ثبت می­رسد، دارای شماره ثبت، اطلاعات اعضای هیئت مدیره، موضوع و کارکرد شرکت است که به صورت عمومی در سایت رسمی قابل رویت است. این موضوع باعث افزایش اعتبار و اعتماد مردم و شرکت­های تجاری به شرکت شما می شود و روی فروش و کسب و کار شما تاثیر مستقیم می­گذارد. بیشتر برند­های معروف در ابتدا شرکت­های کوچکی بودند، که با به رسمیت شناختن خود توانستن قدم های مثبتی در زمینه پیشرفت خود بردارند.

همچنین زمانی­که شرکت خود را به ثبت رسانده باشید، می­توانید از افرادی که از نام شرکت شما سواستفاده می­کنند شکایت کنید. مالکیت فکری و تجاری خود را منحصر به شرکت خودتان می­کنید. اما در صورتی که شما بدون ثبت رسمی شرکت، کارآفرینی و یا به تولید محصول می­پردازید، از بسیاری از امتیازات محروم می­شوید.

نتیجه‌گیری

ثبت شرکت باعث به رسمیت شناختن یک شرکت به صورت قانونی و عمومی می­شود و از مشکلات پیشروی کسب و کار­های ثبت نشده می­کاهد و شرکت­ها می توانند در چارچوب قانون فعالیت خواهند کنند. همچنین اعتبار و اعتماد مهم ترین اصل در تجارت است که باعث رشد و پیشرفت یک شرکت می­شود.

اعتماد و اطمینان تضمین فعالیت ماست !

همین حالا شرکت خود را ثبت نمایید !

با تکمیل فرم ذیل کارشناسان ثبتی ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند. در صورت نیاز به ارسال مدارک میتوانید از بخش پائین مدارک خود را ارسال نمایید.

اسکرول به بالا