راهنمای ثبت شرکت ها فرآیند و مدارک مشخصی دارد که توسط مراجع قانونی تعیین شده‌اند. در حال حاضر سامانه‌ها و استعلام‌های الکترونیک، مراحل این کار را نسبت به گذشته آسان‌تر کرده‌اند. اما قبل از آن‌که به سامانه راهنمای ثبت شرکت ها مراجعه کنید باید درباره موضوعات مختلفی به جمع‌بندی رسیده باشید؛

مواردی از قبیل نوع شرکت، موضوع فعالیت، افراد تصمیم‌گیر و حتی نام شخصیت حقوقی مورد نظر. مطالعه ادامه این مطلب کمک می‌کند، تا درک جامعی درباره این مسئله پیدا کنید. در ادامه سعی می‌کنیم مدارک و مراحل ثبت شرکت ها را به بیانی ساده و به‌صورت تصویری مرور کنیم.

بنابراین، چنانچه قصد ثبت کردن شرکتی را دارید پیشنهاد می‌کنیم با ادامه مطلب همراه باشید تا در این خصوص به موضوعات زیر بپردازیم:

  • انواع شرکت‌ها.
  • مراحل ثبت شرکت ها و مدارک لازم.
  • بخش‌های مختلف سامانه ثبت شرکت ها.
  • شرایط قانونی مرتبط با ثبت شرکت ها.
راهنمای ثبت شرکت ها

انواع ثبت شرکت طبق قانون کدامند؟

طبق ماده 20 قانون تجارت، شرکت‌های تجاری به 7 نوع زیر تقسیم می‌شوند. البته در این مطلب منظورمان از ثبت شرکت، شرکت تجاری است؛ چرا که بنگاه‌های غیرتجاری طبق قانون «مؤسسه غیرتجاری» نام دارند که مقررات ثبت خاص خودشان را دارند.

نگران تعداد سیلاب های نام شرکت خود نباشید ما بهترین پیشنهاد را به شما ارائه می دهیم.

ثبت شرکت سهامی

سرمایه این نوع شرکت‌ها مجموعه‌ای از سهام است و مسئولیت صاحبان سهام آن‌ها، متناسب با مبلغ اسمی سهامشان مقرر می‌شود. تعداد شرکا در این نوع شرکت‌ها دست‌کم باید سه نفر باشند. شرکت سهامی می‌تواند به دو نوع زیر باشد:

  • سهامی عام: بخشی از سرمایه این شرکت‌های سهامی با فروش سهام به مردم تأمین می‌شود و دست‌کم 51 درصد سهامشان را در بورس به مردم واگذار می‌کنند.

  • سهامی خاص: سرمایه چنین شرکت‌هایی به‌وسیله افراد مؤسس آن‌ها تأمین می‌شود.

با مسئولیت محدود

شرکتی است که دو یا چند نفر برای امور تجاری تأسیس کرده‌اند و هر کدام بدون تقسیم شدن سرمایه به سهام صرفاً به میزان آورده‌شان در قبال تعهدات شرکت مسئولیت دارند.

تضامنی

این نوع شرکت به‌منظور انجام دادن امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تأسیس می‌شود؛ طوری‌که اگر دارایی شرکت برای بازپرداخت تمامی تعهدات مالی کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام تعهدات شرکت خواهند بود.

نسبی

هدف از ثبت شرکت های مختلط، رسمیت دادن به شرکتی است که از ادغام شدن شرکت‌های سرمایه‌ای و تضمینی ایجاد شده است. این شرکت‌ها به دو نوع سهامی و غیرسهامی تقسیم می‌شوند.

تعاونی

در این نوع شرکت‌های تجاری تولید یا مصرف، حق رأی اعضا به مقدار سرمایه‌شان بستگی ندارد و هر عضو مجمع عمومی فارغ از میزان آورده‌اش یک رأی دارد.

برای ثبت شرکت ها چه مراحلی را باید طی کنیم؟

1- به سامانه «تأسیس شخصیت حقوقی» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی زیر وارد می‌شویم:

https://irsherkat.ssaa.ir/design/EstablishmentRequest/Index.aspx

2- در صفحه اول لازم است از منوی بازشونده، نوع شرکتی را مشخص کنید که قصد ثبتش را دارید.

راهنمای ثبت شرکت ها 1

3- در مرحله بعد، لازم است اطلاعات عمومی شرکت را به شرح تصویر زیر در محل مربوطه درج کنید. برای نمونه، در اینجا مراحل را برای ثبت شرکت های با مسئولیت محدود نشان می‌دهیم.

3- در خصوص خوشه‌ای که در این بخش ثبت شرکت ها تعیین می‌کنید باید توجه کنید که اشخاص حقوقی در این سامانه با خوشه و گروه مشخص می‌شوند؛

یعنی بسته به دستگاه یا مرجعی تعیین می‌شوند که مجوز فعالیتشان را از آن می‌گیرد. در صورتی‌که شرکت جزء هیچ یک از خوشه‌های پیش‌بینی شده نباشد، لازم است گزینه «سایر» را انتخاب کنید.

4- منظور از متقاضی، شخصی است که از سوی شرکت معرفی شده است و کلیه ابلاغ‌های قانونی پیامکی به شماره همراه اعلامی وی ارسال می‌شوند و هرگونه مسئولیت ورود اطلاعات با وی است.

 

5- در خصوص مشخصات امضاءکننده دفتر قانونی، باید توجه کنید که صرفاً شخص حقیقی معرفی شده در ذیل صورتجلسات شرکت می‌تواند برای ثبت کردن دفتر الکترونیکی (اصالتاً یا وکالتاً)، امضا و پیگیری امور آگهی به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند و اطلاعات وی در این فرم نوشته خواهد شد.

۶- در مرحله بعد، سامانه به عملیات شما کد رهگیری خاصی در نظر می‌گیرد. در این بخش، با توجه به شرایط تعیین شده در پیوست فرم، می‌توانید تا 5 اسم را برای شرکتتان تعیین کنید. پس از وارد کردن این اسامی، آن‌ها در صف بررسی قرار می‌گیرند و می‌توانید به مرحله بعدی سامانه ثبت شرکت ها بروید.

راهنمای ثبت شرکت ها 5

7- پس از مشخص کردن اسامی پیشنهادی مرکز، فرم بعدی به شرح زیر برای تعیین کردن موضوع فعالیت شرکت نشان داده خواهد شد.

برخی موضوعات طبق فهرست اعلامی در پیوست این فرم به مجوز مراجع مربوطه نیاز دارند؛ مثلاً در این پیوست موضوع استخراج رمزارز (ماینینگ) در انحصار بانک مرکزی تعیین شده است.

8- برای تعیین کردن موضوع فعالیت باید به نکات زیر توجه کنید:

  • اخذ مجوز ثبت موضوعاتی که در فایل پیوست فرم درج شده‌اند قبل از هرگونه اقدامی الزامی است؛ لذا انتخاب کردن اینگونه موضوعات بدون ارائه مجوز، منجر به رد درخواست ثبت شرکت ها خواهد شد.

  • در صورت انتخاب کردن گروه و زیرگروه موضوع فعالیت متعدد، هر گروه باید به‌طور جداگانه ثبت شود.

  • در صورت انتخاب کردن گروه فعالیت «سایر»، علاوه بر هریک از گروه‌های فعالیت، درج موضوعات دیگر در بخش شرح فعالیت نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

  • صرفاً متن درج شده در بخش شرح فعالیت، به‌عنوان موضوع فعالیت شرکت قابل آگهی و انتشار خواهد بود.

راهنمای ثبت شرکت ها ۷

مشاوره رایگان جهت اخذ و تمدید کارت بازگانی

9- مرحله بعدی در سامانه ثبت شرکت ها، عبارت است از تعیین کردن میزان سرمایه شرکت به شرح زیر

10- پس از تعیین سرمایه نوبت به وارد کردن مشخصات اشخاص یا مدیران شرکت می‌رسد. این فرم چند بخش دارد که در ادامه به‌اختصار مرورشان می‌کنیم.

11- بخش اول مربوط به مشخصات جلسه مجمع عمومی شرکت است که در شکل زیر با شرح مربوطه می‌توانید ببینید.

12- در بخش دوم مشخصات اشخاص شرکت به شرح زیر درج می‌شوند.

راهنمای ثبت شرکت ها ۱۰

13- در نهایت، لازم است اطلاعات سمت اشخاص و شرح دارندگان حق امضا را ثبت کنید.

راهنمای ثبت شرکت ها ۱۱

مشاوره رایگان جهت انتخاب لوگو و نام برند به همراه خدمات ویژه ثبتی در کوتاه ترین زمان ممکن !

راهنمای ثبت شرکت ها ۱۲

14- در مراحل بعدی ثبت شرکت ها وارد بخش‌های تعیین سمت‌ها در شعب شرکت، ارتباط بین اشخاص، تعیین شرایط آگهی روزنامه کثیرالأنتشار، سال مالی، متن صورتجلسه و بارگذاری مدارک شرکت اعم از اساسنامه و خواهید شد.

در نهایت، متن اظهارنامه مالیاتی یا تقاضانامه شرکت را وارد می‌کنید. در این قسمت می‌توانید اطلاعات مربوطه را بنویسید یا از قالب تعیین شده کمک بگیرید.

راهنمای ثبت شرکت ها ۱۴

15- اصل مدارک مربوطه را باید در مهلت مقرر با پست پیشتاز به اداره مذکور بفرستید و منتظر نتیجه نهایی باشید.

همین حالا شرکت خود را ثبت نمایید !

با تکمیل فرم ذیل کارشناسان ثبتی ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند. در صورت نیاز به ارسال مدارک میتوانید از بخش پائین مدارک خود را ارسال نمایید.

    اسکرول به بالا