بهترین لوگو برای ثبت

امروزه همه کم‌وبیش با انواع لوگو یا نشان تجاری سر و کار داریم. نشان‌های تجاری یا برندها به‌حدی با زندگی شخصی و کاریمان گره خورده‌اند که کمتر کسی را می‌توان سراغ گرفت که دست‌کم چند آرم یا نشان تجاری را نشناسد. اما آیا می‌دانید برای به رسمیت شناخته شدن لوگو و به عبارتی، ثبت رسمی آن در کشور چه باید بکنیم؟ یک لوگوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه مطلب قصد داریم به‌طور خلاصه آنچه را که لازم است درباره نشان تجاری بدانید، مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

ثبت برند و ثبت شرکت ثبتی شو

نشان تجاری یا لوگو یا آرم چیست؟

نشان تجاری هر نوع علامت، نوشته، طرح یا شکلی ابداعی است که سعی دارد تا محصول یا خدمتی را نمایندگی کند. علامت تجاری یا برند، به سریع‌ترین و اثرگذارترین شکل ممکن بر ذهن افراد جامعه نقش می‌بندد. لذا خلاقیت لازم برای طراحی نشان تجاری به‌منظور اثرگذاری بهتر، بسیار اهمیت دارد. در لوگوی محصول سعی می‌کنند تا به‌نوعی ویژگی مشخصی از محصول را نشان دهند. مثلاً اکثر برندهای شرکت‌های هواپیمایی تصویری از پرنده را در خودشان دارند که نشان‌دهنده پرواز است.

یک علامت تجاری یا لوگوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • اثرگذاری : نشان تجاری اصطلاحاً باید روح مثبتی داشته باشد. یعنی بتواند احساسات مثبت مخاطبان را برانگیزد. مثلاً شاید اکثر مردم جهان با شخصیت «علی بابا» خاطره دارند. اما وقتی این چهره شرقی به برند تبدیل می‌شود، نمی‌توان اثر مثبت آن را بر ذهن مخاطب انکار کرد.
  • نمایندگی کردن محصول یا خدمت : نشان تجاری باید به محصول یا خدمت مربوطه کاملاً ارتباط داشته باشد. در عین حال، بتواند آن را از محصولات یا خدمات رقیب نیز متمایز کند. چیزی که برند را ارزشمند می‌کند، نمایندگی کردن خصوصیات محصول یا خدمت است.
  • عدم مغایرت با مقررات یا هنجارهای جامعه : علامت تجاری باید مطابق شرایطی تعیین شود که ضوابط قانونی مشخص کرده‌اند. در پاره‌ای موارد، ممکن است لوگویی مغایرتی با مقررات نداشته باشد اما از نظر هنجارهای جامعه پذیرفته نشود. حتماً واکنش مردم به تبلیغ برند «زم‌زم» در یک کشور اروپایی را شنیده‌اید که باعث تغییر لوگوی آن شد!
  • خلاقیت : هرچه نشان تجاری خلاقانه‌تر طراحی شود، در ذهن افراد ماندگارتر می‌شود. مثلاً اگر در علامت تجاری «DHL» حروف به‌صورت ایتالیک نوشته نمی‌شدند یا خطوط به‌طور خلاقانه‌ای سرعت را تداعی نمی‌کردند، این لوگو به جایگاه فعلی‌اش نمی‌رسید.
  • باید محصول یا خدمتتان ویژگی‌های دانش‌بنیانی داشته باشد : آئین‌نامه‌های شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان تعاریف مشخصی را برای دانش‌بنیان دانسته شدن محصول یا خدمت تعیین کرده‌اند. عدم انطباق محصول یا خدمت با این شرایط منجر به رد شدن تقاضا می‌شود. این شرایط به شرح زیر هستند.
    • محصول یا خدمت دانش‌بنیان باید به‌سختی قابل کپی‌برداری باشد.
    • محصول یا خدمت دانش‌بنیان باید حاصل فعالیت‌های تحقیق و توسعه باشد و با توجه به سطح تولید، مراحل فنی یا آزمایشگاهی لازم را گذرانده باشد.
    • محصول یا خدمت باید ویژگی‌هایی داشته باشد که بتوانیم آن را از نظر دانشی پیچیده بدانیم. یعنی کیفیتی تخصصی در محصول یا خدمت که فرآیندهای آزمایشگاهی یا تولیدی برای دستیابی به آن لازم باشند.
    • محصولات در مرحله تولید باشند یا دست‌کم نمونه‌ای آزمایشگاهی از آن‌ها تولید شده باشد. خدمات دانش‌بنیان نیز باید اسناد فروش مربوطه را داشته باشند.
  • ثبت‌نام در سامانه ارزیابی : در صورتی‌که شرایط فوق را داشته باشید می‌توانید با مراجعه به سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به نشانی «https://reg.daneshbonyan.ir» نسبت به ورود یا بارگذاری اطلاعات لازم برای ارزیابی اقدام نمایید.

نگران تعداد سیلاب های نام شرکت خود نباشید ما بهترین پیشنهاد را به شما ارائه می دهیم.

برای ثبت نشان تجاری چه باید کنیم؟

سده ترین کار این است که باقی مطلب را نخوانید و با ما تماس بگیرید !!! 

قبل از هر چیز باید بدانید که مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولّی ثبت نشان تجاری در کشور است. اما قبل از مراجعه به این مرکز برای ثبت لوگو لازم است مراحلی را به شرح زیر انجام دهید. ما بدون حضور شما تمامی مراحل ذیل را برایتان انجام می دهیم.

  • طراحی علامت تجاری برای کالا یا خدمت : شرایط انتخاب نشان تجاری توسط مرکز فوق به‌تفصیل مشخص شده‌اند که رعایت آن‌ها برای بلامانع بودن ثبت علامت تجاری، الزامی است. مهم‌ترین موارد این مقررات به شرح زیر هستند.

    • کپی از نشان تجاری دیگری نباشد
    • خلاف نظم و اخلاق عمومی یا اخلاق حسنه و امنیت ملی نباشد
    • از اسامی عام و القاب توصیفی اجناس نباشد
    • باعث گمراهی اذهان مردم نشود
  • ثبت اظهارنامه : منظور از ثبت اظهارنامه نشان تجاری یعنی تدارک مدارک لازم و مراجعه به سامانه ثبت نشان تجاری در نشانی فوق و طی کردن مراحل تعیین شده در آن.

  • پرداخت هزینه ثبت علامت تجاری : هزینه ثبت اظهارنامه برای لوگو از طریق سامانه دریافت می‌شود. بسته به نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی مبلغی را به‌عنوان پایه در نظر می‌گیرند و با توجه به نوع نشان تجاری مبالغ بعدی به این مبلغ اضافه می‌شوند.

  • تسلیم اصل مدارک : در صورت پذیرش اظهارنامه، باید اصل مدارک بارگذاری شده به مرکز فوق ارسال شوند.

  • انتشار آگهی در روزنامه رسمی : این کار برای اطمینان از آن است که درباره نشان تجاری مورد نظر، شاکی خاص و مشابهی نباشد. ۳۰ روز مهلت برای وصول شکایت در نظر می‌گیرند و پس از این مدت، برای بار دوم آگهی منتشر می‌شود. مدت هر نوبت آگهی معمولاً ۱۵ روز است.

  • دریافت گواهی نشان تجاری : گواهینامه ثبت نشان تجاری از تاریخ صدور ده سال اعتبار دارد.

نتیجه‌گیری

لوگو یا نشان تجاری بازگوکننده هویت کالا، خدمت یا فعالیت است. طراحی خلاقانه و هوشمندانه علامت تجاری باعث اعتبارآفرینی و تصویرسازی مناسبی در نزد مخاطبان می‌شود. برای ثبت نشان تجاری باید تمامی ضوابط مربوطه را در سامانه مرکز مالکیت معنوی مطالعه کنیم. با توجه به مراحل تعیین شده برای ثبت علامت تجاری، فرآیند آن در صورت داشتن تمامی شرایط قانونی، چیزی حدود ۷۵ روز طول می‌کشد.

ما این زمان را برای شما کوتاه می کنیم !

همین حالا شرکت خود را ثبت نمایید !

با تکمیل فرم ذیل کارشناسان ثبتی ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند. در صورت نیاز به ارسال مدارک میتوانید از بخش پائین مدارک خود را ارسال نمایید.

    اسکرول به بالا